Ewing

Het Ewing-sarcoom is een kwaadaardige ziekte die meestal ontstaat in botten. Het is de 2e meest voorkomende vorm van botkanker, en komt veel voor bij jonge kinderen en adolescenten (5 – 15 jaar gemiddeld). Bij deze vorm van botkanker kunnen er uitzaaiingen zijn bij diagnose, en die vindt men vaak in de longen. Soms is de ziekte ook uitgezaaid naar het beenmerg of andere botten. Het komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes, en na het 30e levensjaar komt het bijna niet meer voor.
De behandeling bestaat uit hele intense chemotherapie, een operatie en na de operatie of nog meer chemotherapie (langdurig) of hele zware chemotherapie gevolgd door een stamcel transplantatie. Als je uitzaaiingen in de longen hebt, wordt je ook daar nog op bestraald.

Dr. G.A.M Tytgat

Mijn naam is Lieve Tytgat (G.A.M Tytgat), ik was de kinderoncoloog van Stef. Hij had een Ewing-sarcoom van zijnbovenbeen, met uitzaaiingen in de longen. Hij heeft de hele behandeling gehad met de transplantatie en bestraling van de longen, maar helaas is het bij hem in zijn longen terug gekomen, en hebben we hem uiteindelijk niet beter kunnen maken.
We weten nog heel veel niet over het Ewing-sarcoom, en daarom is het belangrijk om steeds te blijven zoeken naar het hoe en waarom, om zo uiteindelijk deze ziekte de baas te kunnen worden.

Het is dus belangrijk is dat er geld komt voor onderzoek naar Ewing-sarcoom, en daarom is het ook heel bijzonder dat de vrienden van Stef de stichting: ” de Stichting vrienden van Stef” oprichten om op die manier geld in te zamelen wat geheel en al gebruikt kan worden voor onderzoek, om op die manier de overlevingskansen voor mensen met die ziekte te verbeteren!

Dr. G.A.M Tytgat, beschermvrouwe Stichting Vrienden Van Stef.